|
Tjekliste (Organisationen)
Skiftehold:
- Formindskes fast natarbejde?
- Nedsættes antallet af nætter i træk til under 4?
- Undgås korte intervaller (under 11 timer) mellem 2 vagter?
- Planlægges systemet, så det indeholder flest mulige fri weekends?
- Undgås lange vagter?
- Tilpasses vagtlængden til arbejdskravene?
- Overvejes kortere natskift?
- Rokeres med uret, dvs først morgenvagt, så eftermiddagsvagt og nattevagt?
- Kan det undgås at begynde morgenvagten for tidligt?
- Er tidspunkterne for vagtskifte fleksible?
- Bevares et regelmæssigt skiftsystem?
- Tillades mulighed for individuel fleksibilitet?
- Begrænses afvigelser fra det planlagte skiftsystem?
- Bliver der informeret i god tid om skiftplanen og evt. afvigelser herfra?
Omstillinger:
- Gives der plads til forskelligheder?
- Overvejes hvilke traditioner og kulturtræk der skal bevares?
- Er det tænkt med, at forandringer drives nedefra og støttes oppefra?
- Tages udgangspunkt i den praktiske opgave?
- Drages nytte af andres gode og dårlige erfaringer?
- Inddrages de valgte repræsentanter fra starten?
- Er der en særlig opmærksomhed på mellemledernes nye rolle?
- Skabes rum og opbakning til at lufte tvivlen og bekymringen?
Teams:
- Afspejler gruppe- eller team-strukturen opgavens karakter?
- Tager arbejdsorganiseringen samtidig hensyn til de ansattes trivsel?
- Gives den nødvendige støtte i arbejdet?
- Er hver enkelt medarbejder helt klar over sit eget ansvarsområde?
- Gælder det også ved spidsbelastninger?
- Er teamlederen rolle og opgave tydeligt formuleret?
- Dækkes teamlederens behov for uddannelse og støtte?
Uddannelse:
- Er der tilstrækkelige uddannelsestilbud i forhold til de behov, som f.eks. afklares gennem medarbejdersamtaler?
- Kan uddannelse kan f.eks. finde sted på arbejdspladsen, som fjernundervisning eller som kollega-oplæring?
- Er teamledere og andre ledere omfattet af uddannelsesplaner?
- Ses uddannelsesplaner i sammenhæng med kompetencebehov og ønsker til karriereforløb?
Alenearbejde:
- Er der back-up- og kommunikationssystemer, når man arbejder alene?
- Er der social støtte og kontakt, f.eks. ved, at der er en anden erfaren person til stede i nærheden eller pr. telefon?
- Kan enkeltpersoner fritages for ture, der omfatter alenearbejde?
- Er der indført en hovedregel om, at man ved spidsbelastninger kontakter kolleger før, det er for sent?
Sundhed:
- Gennemgår alle medarbejdere regelmæssige helbredsundersøgelser?
- Kombineres med frivillige sundhedssamtaler?
- Bruges undersøgelserne til en kortlægning af behovet for sundhedsfremmende aktiviterer?
- Inddrages medarbejdernes ideer om sundhed og ønsker til aktiviteter?
Sikkerhed:
- Er arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere veluddannede og kompetente i forhold til opgaven?
- Inddrages medarbejderne i system-udvikling?
- Inddrages medarbejderne tidligt i ændringsprocesser, f.eks. ved ombygning?
|