|
Tjekliste (Arbejdet)
Normal drift:
- Sker registrering af fejl med henblik på at lære?
- Fastholdes en god balance mellem den menneskelige indsats og teknikkens formåen?
- Er der udviklet en arbejdsmetode, der er tilpasset til den enkelte arbejdsopgave?
- Justeres den løbende efter de erfaringer, der gøres?
- Er der plads til at træne kommandoveje og arbejdsmetoder ved unormal drift?
Ansvar:
- Er medarbejderne belastet af deres ansvar, fordi de føler sig usikre på, hvad der skal gøres?
- Kender alle medarbejdere og ledere kommandovejen, hvis der skal træffes hurtige eller vanskelige beslutninger?
Regler:
- Er ansvaret placeret hos en vagtleder, der træffer den endelige beslutning i kritiske situationer?
- Har vagtlederen ansvaret for information og kommunikation til omverdenen?
- Er ansvarsfordelingen en reel aflastning af de personer, der skal udføre opgaverne?
Arbejdspres:
- Er arbejdsplaner udarbejdet med hensyntagen til den kapacitet, der er til rådighed?
- Kan ekstra mandskab tilkaldes, hvis der ikke er nok til at løse opgaven?
- Er vigtig information tilgængelig hele tiden på en særskilt PC?
- Er der gode systemer til at overdrage relevant viden fra et skift til det næste?
- Er den relevante information synlig samtidigt og i den rigtige form?
Pauser:
- Holdes regelmæssige pauser fra arbejdsopgaverne?
- Virker pauserne som en reel aflastning?
- Undgås at pauserne er blandet sammen med arbejdet?
- Spidsbelastninger og stress
- Ved alle hvad de skal gøre i en presset situation?
- Er kommandoveje afprøvet og trænet i forvejen?
- Kan man koble af ved at holde små pauser, når der er længerevarende perioder med høj belastning?
- Arbejdes der på at begrænse spidsbelastningernes antal og varighed?
Traumatiske hændelser:
- Er der en professionel behandling af hændelser, hvor personer udsættes for stor risiko eller skader?
- Er det muligt at få psykisk førstehjælp?
- Diskuteres forholdet mellem tekniske og menneskelige fejl med jævne mellemrum?
- Justeres rammerne for arbejdet i takt med at der indføres nye systemer?
Mening i arbejdet:
- Giver den enkelte opgave mening og opleves som sammenhængende med den overordnede opgave?
- Oplever medarbejdere, at deres arbejdsindsats er betydningsfuld?
- Tages meningsfuldhed, arbejdsglæde og oplevelse af sammenhæng jævnligt op til debat?
Anerkendelse:
- Får man løbende tilbagemelding om den måde, man løser opgaverne på?
- Bruges anerkendende ord eller materielle ting som belønning?
- Gøres en reel indsats for at alle føler sig værdsatte?
|
|